fredag 29 februari 2008

Att avsluta veckan

Härligt att få sluta redan klockan 14 om fredagarna, tack S3g och Nicole för ert arbete med detta.

Idag, som alltid, läste jag mina tidningar när jag kommit hem, ätit, lekt med Harald osv. och idag var det tre artiklar som särskilt fångade mitt intresse; den första är ur tidningen ETC.nu och är egentligen bara en notis som berättar att britterna idag köper dubbelt så mycket rättvisemärkta produkter som för två år sedan och att den stora butikskedjan Marks & Spencer beslutat att enbart sälja rättvisemärkt kaffe och thé. Är ett liknande beslut aktuellt på ICA, Axfood, Coop? I så fall vore det mycket lovvärt, men sannolikt är det ett alltför radikalt sätt att styra sin kunder till ett bättre köpbeteende och kanske är det inte eller lönsamt?

De andra två artiklarna fann jag idagens näringslivsdel i SvD. Först en klatschig rubrik "Indisk mjölk går som smör" och i reportage får man möta den indiska mjölkbonden som hellre vill att hans barn ska studera eftersom mjölkproduktion är hårt arbete för lite pengar. Ett stort problem med den indiska mjölkbranschen är dess infrastruktur som gör att den absoluta majoriteten av mjölken måste säljas lokalt vilket gör att bönderna inte kan få ut maximal vinst på sin mjölk. En stor fördel med denna brist är att mjölken kan fortfarande köpas av de fattiga i Indien och är för den en mycket viktig näringskälla. Vad som är bäst och för vem det kan inte jag avgöra.

Den sista artikeln handlar om det stormöte som hållits i Oslo under två dagar och behandlat ämnet afrikanska småbönder. Min första fråga är varför håller man ett möte om afrikanska bönder i Oslo? Sedan funderar jag ytterligare på innehållet i artikeln där Lenart Båge visserligen framhåller att bistånd till småbönder skulle hjälpa dem och lindra fattigdomen bland dem. Detta ses närmast som en bisak eftersom det viktigast skulle vara att det blev möjligt att sänka de globala matpriserna om afrikanska småbönder kunde öka sin produktion av livsmedel. Vad har de för intresse av att sänka de globala matpriserna? Kan mycket väl tänka mig att ge bistånd till afrikanska och andra småbönder för att de ska kunna mätta sina egna och familjens och lokalsamhällets magar än göra att mitt ris eller vetemjöl kostar en krona mindre.

Lev väl

Inga kommentarer: